gratis är gott, men kan det vara äckligt?


Idol-Erik, en kille som inte borde ge bort sin skiva gratis utan istället betala lyssnarna.

Uttrycket "gratis är gott" hör vi ofta myntas. Att det stämmer råder det ingen tvekan om; man kan ju käka frukt, grönsaker eller godis - t.ex. vindruvor - i mindre kvantitet när man ändå är på ICA och handlar och det är alltid extra gott, särskilt om man stannar en kille i affären och säger:
- Oj vad goda vindruvor ni har här. Och vet du vad det bästa med den här vindruvan är? Jag tänker inte betala för den.

Men gäller detta alltid? Finns det de lägen där gratis inte är gott? En av bloggens mest trogna läsare - vi kan kalla henne Klara Malmqvist eftersom det är precis så hon heter - berättar följande "gratis-anekdot":
- Kommer aldrig glömma när jag roffade åt mig kilovis av nikotintuggumin (på Apoteket) som barn. Fick kraftiga munsår, men det var ABSOLUT värt det, eftersom gratis är gott.

Är slutsatsen då att gratis alltid är gott? Givetvis kan ju något som är gratis vara en smakupplevelse av mediokert mått, men kompensereras det inte i sådana fall av den extra kick som upplevelsen får genom gratis-elementet? I torsdags, på nyårsafton, drack undertecknad ett vin av sämre kvalitet, importerat från Sydafrikas djungler och antagligen lite slarvigt behandlat av boerna där. Först smakade det faktiskt riktigt tråkigt och bittert, men sen när jag kom att tänka på att jag hade tillskansat mig vinet av min vän Sebastian utan att betala ett öre fick den tidigare så alldagliga smaken en ny dimension. Såhär i efterhand var det väl egentligen så att jag faktiskt gick plus på denna kväll, eftersom jag endast drack gratisvin och dessutom gick hem med en slips i fickan som jag inte tror var min? GRATIS ÄR GOTT!

Om man exempelvis blir påkörd och det är gratis, är det så jävla vasst då kanske ni frågar er därute i stugorna. I ärlighetens namn kanske det inte är jättekul, men om man jämför med vad man kan få om man istället betalar pengar (Idol-Eriks skiva, en resa till Kungsbacka, en konsertupplevelse med Idol-Erik, Idol-Eriks singel, en kväll på BLVD osv.) känns det nog ganska bra. Som man säger; en del behöver betala för att få ligga, själv får jag en käftsmäll gratis och det känns väldigt skönt såhär i juletider.

Eller som Henrik Berggren skulle sagt; god jul och fuck off.

Kommentarer
Postat av: Klara

Är HELT tagen, WOW!

Du satte precis ord på alla mina funderingar!

2010-01-06 @ 03:03:42
URL: http://stringbeanklalall.blogg.se/
Postat av: Lamb21Jackie

In students' community cannot exist without <a href="http://www.supremeessays.com">custom write</a> company. College students suppose to be not lazy they just have no time.

2012-01-13 @ 05:01:46
URL: http://www.supremeessays.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0