utvecklingssamtal i klass 9B, hösten 2006

Orkar ej blogga idag heller, men sörj inte för det. Idag när jag letade efter texter som jag kan lämna in till Karint istället för att skriva hela nya uppsatser om trams som "Vändpunkten" eller "Jag om tio år" eller varför inte favoriten "Bokmässan ur ett ungdomligt perspektiv" hittade jag nämligen en redogörelse för mitt utvecklingssamtal på hösten i nian (enligt Aron skrev jag detta som svenskainlämning, gissar vilt på att fröken Olsén-ankomst inte blev överlycklig. HÖHÖ). Saknar den tiden verkar ha varit tokigt skönt!

14:46: NO-läraren kommer ut ur lärarrummet och välkommnar mig in i ett litet rum inuti lärarrummet.
14:48: Samtalet inleds med att jag får frågan vilket gymnasium jag vill gå på. Jag svarar "Rudebeck". NO-läraren säger att han har hört bra saker om det.
14:49: Vi går in på de enskilda ämnena.
14:51: Föga överraskande har NO-läraren i rekordfart gått igenom mina bästa ämnen: Tyska, Svenska, Engelska, SO etc. för att få diskutera det hyperintressanta ämnet NO.
14:52: Min motivation inom ämnet NO ifrågasätts. Jag svarar att mitt intresse är oerhört begränsat och att det därför är svårt att uppskatta lektionerna.
14:56: Första kommentaren om att jag pratar för mycket på lektionerna.
14:57: Diskussionen om NO fortsätter.
14:59: Vi lämnar NO för att gå in på ett annat av mina "starka" ämnen, Hemkunskap. Får veta att jag inte är ensam om att inte ta undervisningen på allvar. Det är ju bra om någon annan vet vad jag tycker ifall jag inte är säker själv.
15:00: Börjar diskutera syslöjd.
15:03: Får kritik för att jag inte tagit med mig några fina saker hem från syslöjden.
15:05: NO-läraren leder in samtalet på NO igen.
15:09: Jag säger att jag ska anstränga mig mer i NO eftersom jag vill från rummet. Läraren säger att det är dags för mig att börja anstränga mig nu.
15:10: Mitt förakt för NO-lären stiger hela tiden i takt med att han ältar sitt eget ämne oavbrutet.
15:12: Får nog av all kritik och pekar ut tre ämnen där lärarna inte skrivit något dåligt överhuvudtaget. Läraren blir tyst.
15:15: Tvingas skriva under ett papper på att jag ska prata mindre på lektionerna.
15:18: Får äntligen lämna skolan.

Är fortfarande bäst på naturkunskap så det finns en historisk röd tråd tycker jag. Idag var jag för övrigt på skattjakt med Holger, tror jag ska skriva om den lite senare, så stay tuned!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0