recension av nordmans nya singel!!!!

Nordman. Smaka på namnet. Visst ger det omedelbara och självklara kopplingar. En hel del tänker nog (felaktigt) på ord som "knark", "pundare", "tragisk", "nazister", "as som slog ut Carola ur Melodifestivalen 2008", "inte indie" eller varför inte "musik för bibliotekarier". Men vi är nog BETYDLIGT FLER som sett bortom den fasad som media, regeringen och andra FULA FISKAR målat upp kring vårt favoritband (Nordmans position inom svensk artistelit kan närmast liknas med 7th Heavens plats i TV-tablån, alla låtsas som att det är "det sämsta som finns", ändå missar samma personer aldrig något av familjen Camdens härliga upptåg) och istället sedan släppet av "Djävul eller gud" förra våren peppat för uppföljaren (här kan ni läsa en recension av skivan skriven av undertecknad när den var lika het som jag är när det är fotboll på gympan).

Frågorna har varit många! När skulle skivan komma? Blir det än mer fokus på Mats nyckelharpa? Spinner man vidare på det kombinerade medeltida- och schlagertema som var så vägvinnande på senaste plattan? Blir det en nyinspelning av klassikern och favoritlåten "Strömkarlen" från debutskivan "Nordman"? Vad skulle skivan heta? Vad svarar en norsk miniräknare om du skriver in 1+1? Vilket djur i djungeln ska du fråga om hjälp när du letar nya skor? Etc. Etc.

Så fick vi då plötsligt ett svar på åtminstonde den första tanken, för att den nya fullängdaren från Nordman är i antågande går nämligen knappast att förneka när singeln "OM GUD VAR JAG" plötsligt dykt upp i Spotify (här finns den även på Youtube), dessutom med en instrumental version där man kan låta örat lägga fokus på Mats Westers ypperliga behandling av Nyckelharpan med stort N (har läst att den kostade 300,000 kronor!!!!). Alltså är det dags att följa upp den gamla recensionen. Tiden är inne för att låta ett kritiskt öga granska "Om Gud var jag", första singeln från Nordmans sjätte skiva. Den kommer bedömas i fyra olika kategorier (tänkte fem först men tröttnade) och sedan ges ett samlat betyg.

KATEGORI 1: MELODI
Min instiktiva tanke när jag första gången spelade den här låten var att den rullade vidare i spåren av "Djävul eller gud"s musikaliska fälttåg. Bombastiska arrangemang kombinerat med nyckelharpans sälla toner ger oss en perfekt, medeltida, inramning. Litet minus för att låten ur vissa aspekter väldigt starkt påminner om "Din ljusa blick" från senaste skivan, visst är det en jävligt bra låt men när Nordman kommer med nya singlar vill man ju ha HELT nytt material. Men det är okej ändå. Betyg: 4/5

KATEGORI 2: TEXT
Njaeee alltsåå... alltsååå... det är ju inte dåligt. Inte på något sätt alls. Det är en bra text. Det finns många jävligt bra rader. Men ändå är det något som saknas. Låt oss jämföra låtens bästa textrad, "Amuletten som de hängde runt min hals, som skulle ge mig tur, kom från en okänd hand, eller hur?" med en rad som "Jag vill gärna se din makt, låt mig vara din gäst! Men innan jag förs bort till slakt vill jag gå på fest!" från mästerverket och Nordmans bästa låt, "På mossen". Det finns liksom inget att tillägga, det är KLASSKILLNAD. En bra text, absolut, men Håkan och Mats, ni kan SÅ mycket bättre! Betyg: 3/5

KATEGORI 3: PRESENTATION
Här finns det inget att klaga på. Nordman visar att de är bra med i tiden (inte MEDELtiden då, HÖHÖ) genom att släppa singeln digitalt via Spotify och iTunes, samtidigt som omslaget visar en fornnordisk amulett (antagligen den som besjungs i tidigare citerad rad) och lite old school grottmänniskor, och på så vis understryker att Nordman vägrar att storma in i 2000-talet utan att lämna en fot bland runstenarna, så att säga. Tilläggas bör att singeln också kommer med ett extraspår, "Om Gud var jag - Instrumental Version", där vi får höra låten utan Håkans stämma vilket kan tyckas tråkigt, men det ger oss en extra chans att njuta av nyckelharpan signerad Mats "Kungen" Wester. Betyg: 5/5

KATEGORI 4: NORDMANKÄNSLA
Ja, som tidigare konstaterat tycker jag att Nordman förvaltar sitt arv mycket väl i den här låten. Visst finns det fortfarande lite sellout-vibbar kvar från förra albumet där man på många sätt tog ett steg mot det kommersiella, men textrader om amuletter och en "ondskefull och skrämmande djävul" är på alla sätt det Nordman jag känt under de senaste sjutton åren. Betyg: 4/5

SAMLAT BETYG: 16/20
Kommentar: Det känns som ett rättvist betyg. Det här ÄR faktiskt ingen av Nordmans bästa låtar, det är dock absolut en de bästa singlar som släppts under 2009 och det är ett MYCKET GOTT TECKEN inför släppet av den nya skivan. Nordman tycks fortfarande ledas av samma gamla underbara jakt på en svunnen svensk stormakt samtidigt som man är uppdaterad för att kliva in i 2010-talet med färsk produktion och spännande budskap. Nu är det bara att peppa och ladda inför släppet av "Nordman 6" (arbetsnamn)!

Avslutningsvis bjuder vi på lite sköna Nordmancitat:
– Carola har exempelvis sagt att homosexualitet skulle vara en sjukdom. Då ser jag rött. Sådana uttalanden bränner i mitt huvud. - Mats Wester, nyckelharpist och stor medmänniska.
- Pengar hade jag aldrig förr. Och försökte inte få några heller. Nu har det blivit lite värre med det. Jag vet inte var jag ska göra av alla pengar. Jag tycker inte om pengar. Helt enkelt för att det är ett "måste". - Håkan Hemlin, tror inte på pengar.
- Han har skaffat orm. - Mats Wester, berättar om Håkan Hemlins tillvaro i fängelset.

OCH REGNET FÖLL.